سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طلاق در لغت به معنی رهایی، ترک کردن و آزاد کردن است

طلاق در لغت به معنی رهایی، ترک کردن و آزاد کردن است. در واقع وقتی مردی همسرش را طلاق می دهد او را ترک نموده و رها می سازد . صاحب جواهر در تعریف طلاق گفته اند: زایل کردن قید ازدواج با لفظ مخصوص. دکتر سید حسین صفایی و دکتر اسد الله امامی آورده اند « طلاق عبارت است از انحلال نکاح دایم با شرایط و تشریفات خاص از جانب مرد یا نماینده قانونی . طلاق در معنای حقوقی عبارت است از انحلال عقد نکاح دائم با رعایت تشریفات ویژه. ماده 1139 قانون مدنی در این باره مقرر داشته است: طلاق مخصوص عقد دائم است و زن در منقطعه با انقضاء مدت یا بذل آن از طرف شوهر از زوجیت خارج می‌شود . طلاق از جمله ایقاعات بوده و تنها در ازدواج دائم مطرح می‌گردد .

هرچند طلاق از نظر شرع مباح است ولی خداوند کسی را که بین جدایی زن و شوهر شود دشمن می شمارد و پیامبر اسلام آن را بدترین مباح می داند . خداوند در قرآن مجید در سوره نساء می فرماید : اگر از جدایی میان آندو بیم دارید پس داوری از خانواده شوهر و داوری از خانواده زن تعیین کنید ، اگر خواهان صلح و آشتی هستند خداوند میان آندو سازگاری خواهد داد ، خداوند دانا و آگاه است . از امام صادق نیز روایت گردیده است که خداوند عزوجل خانه ای را که در آن عروسی باشد دوست دارد و خانه ای که در آن طلاق باشد دشمن می دارد و هیچ چیز نزد خداوند از طلاق مبغوض تر نیست .
در متون قانونی تعریفی از طلاق توافقی به چشم نمی خورد ولی می توان گفت این نوع طلاق زمان است که زن و شوهر مایل به ادامه زندگی مشترک با یکدیگر نیستند و در خصوص جدایی و نحوه و شرایط آن با یکدیگر به توافق می رسند . طلاق توافقی از اختیار مرد در طلاق ناشی می شود ولی جهت انجام طلاق توافقی زوجین به طور مشترک باید در دادگاه خانواده حاضر شوند و درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش برای اجرای صیغه‌ی طلاق توافقی را بنمایند. تمام شرایط مالی و غیرمالی نیز با توجه به توافق زوجین در دادنامه و سند طلاق منظور می‌گردد ، پس علاوه بر حضور هر دو نفر زوج و زوجه، برای این نوع طلاق لازم است که پس از تعیین داور و یا مراجعه به واحد داوری و یا مراجعه به واحد مشاوره مستقر در دادگاهها ، زوجین در حضور داور یا مشاور در مورد پرداخت مهریه و مسایل مالی دیگر و حضانت فرزندان و … توافق حاصل کرده و صورت توافقات مکتوب گردد و به شعبه رسیدگی کننده ارائه گردد. 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق توافقی و نحوه اقدام و مراحل انجام آن به طلاق توافقی در رویه قضائی مراجعه نمایید

https://palizlaw.ir